social media inso.gov.ir-شبکه_های_اجتماعی_سازمان_ملی_استاندارد

اطلاعیه و فراخوان

بيشتر

چهارشنبه1401/7/6

12:45:2

133

استاندارد ملی ایران شماره 22848: سال 1399 - ارزیابی ویژند –اصول و مبانی

استاندارد ملی ایران شماره 22848: سال 1399
ارزیابی ویژند اصول و مبانی
  1. هدف و دامنه کاربرد
هدف از این استاندارد تعیین مبانی و اصول ارزیابی ویژند، دربردارنده عناصر لازم ورودی، ابعاد خروجی و نشانگرهای نمونه است.
  1. تعریف ویژند (برند): دارایی ناملموس شامل اسامی، اصطلاحات، نشانه ها، نمادها، نشان واره ها، طرح ها یا سایر مواردی که برای شناسایی کالاها، خدمات و ... به کار می روند.
  2. تعریف ارزشیابی ویژند: سنجش ارزش ویژند به صورت مقطعی می باشد.
  3. مبانی ارزیابی ویژند
مبانی ارزیابی ویژند بر ارزیابی ارزش ویژند با استفاده از دو عامل عناصر و ابعاد و مشخص کردن قدرت ویژند، عملکرد ویژند و نتایج مالی تمرکز دارد.
منظور از عناصر، عناصر ملموس، کیفی، خدماتی، نوآوری و غیر ملموس تخصیص های داخلی در قبال فعالیت ها یا منابع تأثیر گذار بر ارزش ویژند است. منظور از ابعاد، عناصر ناملموس شامل منابع فکری، راهبردی و فرهنگی است. از جمله این عناصر می توان به تاریخ، میراث، سنت، جایابی و شخصیت ویژند، تصویر ویژند، منابع انسانی و مدیریت دانش اشاره کرد.
  1. ملاحظات ارزیابی ویژند
4-1- کارکنان: یک دوره تجربه حرفه ای برای مدیران/ ارزیابان واجد شرایط ویژند مورد نیاز است.
4-2- تمرین ها و فرآیندها: ارزیابان ویژند مسئولیت دارند ارتباط عناصر و ابعاد، معتبر بودن و غیر معتبر بودن نشانگر، علت انتخاب/ رد نشانگرهای قابل سنجش و نحوه چیدمان آنها، نحوه محاسبه فرمول خاص مورد استفاده، ماهیت و بسامد پایش و گزارش دهی نشانگرها و ... به عنوان شاهدی برای نتایج حفظ کند.
4-3- ممیزی ارزیابی ویژند: یکپارچگی سامانه ارزشیابی ویژند و انطباق آن با این استاندارد را تأیید می کند
4-4- تهیه داده ها: در طول ارزیابی داده ها و ورودی ها باید از نظر ارتباط، سازگاری، درستی و اعتباربررسی شوند.
4-5- نتایج ارزشیابی ویژند: این نتایج می تواند به عنوان نمایش مقطعی قدرت ویژند بر اساس استفاده از نشانگرهای مناسب و مرتبط مورد استفاده قرار گیرند.


برای دانلود پوستر در ابعاد اصلی روی لینک زیر کلیک نمایید.