social media inso.gov.ir-شبکه_های_اجتماعی_سازمان_ملی_استاندارد

اطلاعیه و فراخوان

بيشتر

پنجشنبه1401/8/12

10:01:1

190

استاندارد ملی ایران- ایزو شماره 37001: سال 1399 - سیستم مدیریت ضد رشوه- الزامات به همراه راهنمای کاربرد

سیستم مدیریت ضد رشوه- الزامات به همراه راهنمای کاربرد
  1. هدف و دامنه کاربرد
هدف از این استاندارد مشخص کردن الزامات و فراهم آوردن راهنما برای پایه گذاری، پیاده سازی، نگهداری، بازنگری و بهبود یک سیستم مدیریت ضد رشوه می باشد.
  1. بافت سازمان: سازمان باید مسائل درون و برون سازمانی مرتبط با مقصود خود که بر توانایی آن در دستیابی به اهداف سیستم ضد رشوه تأثیر گذار است را تعین کند.
  2. راهبری: شامل الزاماتی چون راهبری و تعهد، خط مشی ضد رشوه، نقش ها، مسئولیت ها و اختیارات سازمانی را پایه گذاری، نگهداری و بازنگری کند.
  3. طرح ریزی: در این زمان سازمان باید الزامات فوق و ریسک های شناسایی شده، فرصت های بهبود اهداف مدیریت ضد رشوه در حوزه های کاری و سطوح مرتبط پایه گذاری کند.
  4. پشتیبانی: شامل منابع مورد نیاز، شایستگی مورد نیاز شخص (اشخاص) شاغل تحت کنترل که عملکرد ضد رشوه سازمان را تحت تأثیر قرار می دهند، فرآیند استخدام کارکنان سازمان، آگهی بخشی و آموزش بر حسب اقتضاء و نتایج ارزیابی ریسک، اطلاع رسانی مرتبط با سیستم مدیریت ضد رشوه در درون و بیرون سازمان و اطلاعات مدونی که توسط سازمان برای اثربخشی سیستم مدیریت ضد رشوه لازم تشخیص داده شده را در برگیرد.
  5. عملیات: سازمان باید فرآیندهای مورد نیاز برای برآورده ساختن الزامات سیستم مدیریت ضد رشوه را طرح ریزی، پیاده سازی و بازنگری و کنترل کند و چنانچه در ارزیابی ریسک رشوه سازمان، ریسکی فراتر از ریسک حداقلی ارزیابی شود؛ ماهیت، میزان ریسک رشوه مرتبط با تراکنش ها، پروژه ها، فعالیت ها و کارکنان را ارزیابی موشکافانه کند.
سازمان همچنین باید کنترل های مالی و کنترل های غیر مالی به توجه به حوزه هایی نظیر فعالیت های تدارکاتی، عملیات، فروش، بازرگانی، منابع انسانی، حقوقس و تنظیم گری را مدیریت و پیاده سازی کند.
سازمان باید روش های اجرایی را پیاده سازی کند که همه سازمان های دیگر که برآن ها کنترل دارد هم ملزم به پیاده سازی یا کنترل سیستم مدیریت ضد رشوه سازمان شوند. سازمان باید روش های اجرایی طراحی شده برای پیشگیری از پیشنهاد، فراهم آوردن، یا پذیرش هدایا، بذل و بخشش ها و مزایایی از این دست که پیشنهاد، فراهم آوردن یا پذیرش آن می تواند رشوه یا تلقی رشوه شود را پیاده سازی کند.
سازمان باید روش های اجرایی را پیاده سازی کند که کارکنان را توانمند و به گزارش دهی با حسن نیت یا بر پایه باور منطقی در موارد تلاش های نافرجام، مشکوک یا واقعی رشوه یا هر نقض یا ضعف در سیستم مدیریت ضد رشوه و یا کارکنان مربوطه تشویق کند.
-      سازمان باید عملکرد ضد رشوه و اثر بخشی و کارآیی سیستم مدیریت ضد رشوه را ارزشیابی کند و در بازه های زمانی طرح ریزی شده مورد بازنگری قرار دهد تا از تداوم مناسب بودن، کفایت و اثر بخشی آن اطمینان حاصل کند.

برای دانلود فایل پوستر در ابعاد اصلی روی لینک زیر کلیک نمایید.