استانی بيشتر

بازرسی استاندارد از 4000 فروشگاه تا پایان هفته دولت

سرپرست اداره کل استاندارد گلستان از بازرسی استاندارد از اصناف و فروشگاه ها در سال 1401 خبر داد و گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان هفته دولت، 4000 واحد صنفی مورد نظارت قرار گرفته اند.

سیدمهدی حسینی اظهار داشت: بر اساس ماده 15 قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد که در صورت اجباری شدن استاندارد برای یک کالا و خدمت، تولید، تمرکز، توزیع و فروش آن، بدون علامت و تاییدیه استاندارد ممنوع است؛ به موازات بازرسی از مراکز تولید، نظارت بر مراکز عرضه کالاها و خدمات مشمول استاندارد نیز در دستور کار استاندارد قرار دارد و بر این مبنا، بازرسی از مغازه ها، هر ساله در برنامه عملیاتی اداره کل قرار می گیرد.
وی افزود: در سال جاری، تا کنون، از 4000 واحد صنفی بازرسی شده است که از این بین، متاسفانه در 185 واحد صنفی، کالاهای غیر استاندارد یا جعل استاندارد مشاهده شده است.
به گفته حسینی: اگر کالای غیر استاندارد، به تعداد بالا و همچین برخوردار از حساسیت زیاد نباشد، ضمن تذکر به صاحب واحد صنفی یا فروشنده، کالاهای توقیف و مرجوع می شود و پس از مکاتبه و اعلام به استان محل تولید کالا، موضوع به دیگر دستگاه های ذیربط نظیر سازمان صمت، اتاق اصناف، سازمان ملی استاندارد ایران و ... نیز اطلاع داده می شود.
دبیر شورای استاندارد استان در ادامه گفت: اگر کالای غیر استاندارد شناسایی شده از تعداد و اهمیت قابل توجهی برخوردار باشد، کالاها توقیف و برای اقدام بعدی، وارد فرایندهای حقوقی می شود.
سرپرست استاندارد گلستان با اعلام این مطلب که: در بازرسی نوبت دوم، کارشناسان تنها به واحدهای صنفی متخلف شناسایی شده در نوبت اول بازرسی مراجعه می کنند که تا کنون 116 مورد بازرسی نوبت دوم انجام شده گفت: در مجموع این 4000 بازرسی، توسط 20 نفر از کارشناسان استاندارد اعم از همکاران اداره کل و نیز کارشناسان 6 شرکت بازرسی همکار انجام شده است.