social media inso.gov.ir-شبکه_های_اجتماعی_سازمان_ملی_استاندارد

اخبار استان

بيشتر

پنجشنبه1403/2/6

09:29:1

86

صدور اولین پروانه استاندارد دانه سویا کشور در استان گلستان

مدیرکل استاندارد گلستان از صدور اولین پروانه دانه سویا کشور در استان گلستان خبر داد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل استاندارد گلستان؛ سید مهدی حسینی با اعلام این خبر گفت: واحد تولیدی آریا دانه گلستان پس از انجام بازرسی‌های فنی و همچنین نمونه ‌برداری و مطابقت نتایج آزمون با استانداردهای ملی ذیربط و ارائه مستندات لازم، موفق به اخذ پروانه کاربرد علامت استاندارد برای فرآورده مذکور شد.
حسینی ادامه داد: استاندارد ملی دانه سویا با شماره 17517 با عنوان «خوراک دام، طیور و آبزیان - دانه سویا با چربی کامل اکسترود شده - ویژگی‌ها و روش‌های آزمون» در سال 1392 مصوب شد.
وی افزود: دانه سویا با چربی کامل اکسترود شده حاوی مقادیر قابل توجهی پروتئین و چربی است و به عنوان یکی از منابع غذایی دام، طیور و آبزیان به کار می‌رود.
مدیرکل استاندارد گلستان در ادامه گفت: دانه سویا حاوی مقادیر زیادی مواد سمی محرک، مهار کننده‌ها، عوام حساسیت زا، گواترزا و ضد انعقادی است، که برای کاهش مقدار این مواد، دانه خام باید فرآوری شود.
وی در پایان اضافه کرد: برای فرآوری دانه خام سویا از روش‌های مختلفی از قبیل برشته کردن، میکرونیزه کردن، اکسپند کردن، پلت کردن و اکسترود کردن خشک و مرطوب، استفاده می شود و هر کدام از روش‌های نوشته شده تاثیر متفاوتی بر ارزش غذایی سویا دارند.